Waar whatsapp, computer, shiatsu en gezondheid elkaar ontmoeten: het smartphone syndroom ! Van heel jong tot heel oud !

Posted on nov 25, 2016

Waarom deze post: voorkomen is beter dan (proberen te) genezen!!

Wat hebben whatsapp, ICT enzo nu met Shiatsu en gezondheid te maken hoor ik je denken? Nou, soms, okay .. regelmatig kom ik in mijn praktijk mensen tegen die last hebben van hun nek, schouders en met enige regelmaat ook hoofdpijn hebben. Zelf heb ik zo´n 35 jaar in de ICT-sector gewerkt en daarmee ben ik wel een praktijkman als het gaat om genoemde klachten. Voeg er aan toe dat RSI (KANS) bij mijn opleiding tot shiatsutherapeut mijn afstudeeronderwerp was dan snap je mijn interesse voor dit onderwerp en de motieven voor het delen van onderstaande info: het Smartphone syndroom is everywhere, en helaas voor alle leeftijden. 

Probeer je telefoon (app) iets smarter te benutten, op je computer!

In goed Nederlands (gezondheidsterminologie) ontmoeten whatsapp(en andere app´s), ICT en shiatsu elkaar bij het “smartphone syndroom” . Het smartphone syndroom ontstaat zodra je veelvuldig met een gebogen nek naar je tablet of telefoon kijkt. Een hoofd dat maar een beetje voorover hangt belast de nek en schouderspieren al aanzienlijk. Langdurig verkeerde houding heeft verzuring en stijfheid in nek en schouders tot gevolg, eventueel ook hoofdpijn.

Aangezien steeds meer mensen, zowel zakelijk als privé hun telefoon(s) en/of tablet(s) voorzien van applicaties wordt de telefoon tegenwoordig vaak zowel zakelijk als privé gebruik naast de computer. Whatsapp heeft onderkend dat het knap onhandig (*1)  is als je steeds wordt afgeleid van je PC-werkzaamheden omdat je naar je telefoon moet kijken (en dan ook nog een verkeerde houding aanneemt!) Als je jezelf aanmeldt op www.whatsapp.com en klikt op “whatsapp web” dan verschijnt een QR-code die je met je telefoon vanuit de app kunt scannen:

Te scannen QR-code

Scan deze QR-code in de app:

Ga in de app op je telefoon/tablet naar het tabblad chats/gesprekken en klik op de “puntjes” (android); daarna kies je “whatsapp web” en scant de Qr-code. Je telefoon en computer zijn nu als het ware gekoppeld en je ziet alle whatsapp gesprekken op je computer. Bijkomstige voordelen: je kunt ook makkelijk(er) documenten enzo met elkaar delen. Nadeel voor de ontvanger: die krijgt documentatie op verschillende media binnen, tenzij die persoon ook whatsapp via de computer benut. Je kunt nu ook drag en drop documenten, foto´s, video van en naar whatsapp slepen of zo je wilt “sleuren en pleuren”

Note: Voor de mensen die minder handig zijn met computers en/of app’s/telefoons, het is wellicht even zoeken, het biedt echt voordelen!

Het gezondheids-voordeel van whatsapp via de computer

En nu de koppeling naar gezondheid: er vanuit gaande dat je in een goede houding (verticale rechte rug, actief, oren recht boven je schouders) voor je desktop-beeldscherm of laptop zit en door de koppeling van de app minder vaak voorover zit, belast je de nek- en schouderspieren aanzienlijk minder als je uitsluitend of veelvuldiger de computer gebruikt. Bijkomstig: doordat je (hopelijk) rechtop blijft zitten, kun je ook makkelijker buikademhaling toe passen zodat de veelal verzuurde arm- en nekspieren door een stevige doch rustige ademhaling als het ware ontzuren.

Houd elkaar scherp op de werk- en speelhouding

En nu nog een uitstapje buiten whatsapp: met name ouders/opvoeders en collega´s nodig ik uit om elkaar op een vriendelijke manier scherp of wakker te houden als het gaat om de houding bij het gebruik van de smartphone en/of tablet. Voor je het weet heb jij, je collega, vriend, partner of je (klein-)kind een bolle rug en het duurt echt wel even voor je die kwijt bent. Als het al helemaal lukt. Een bolle rug zorgt voor een breed scala aan gezondheidsklachten. Veel kleine(re) kinderen worden “gemakshalve” aan de tablet gezet om een spelletje te doen. Juist zij zijn zeer kwetsbaar voor het ontwikkelen van klachten. Bovendien stagneert de grofmotorische ontwikkeling als de kinderen minder bewegen.

Je bent welkom

Lukt het je met bovenstaande tips niet om je nek-, schouder en rugklachten enigzins te verzachten of verminderen  dan kan ik je helpen met mijn duimen, vingers en praktijktips ! Binnenkort: over houding en “zitten is het nieuwe roken”, meer niet ! Tevens eenvoudige tips hoe je de verzuring in je armen en handen zelf kunt verminderen.

 

Volgende blog: “zitten is het nieuwe roken” *

De volgende blog zal ik in gaan op de “fantastische” (lange termijn) lichamelijke effecten van computerwerk op de verschillende organen in het lichaam. Onthoud maar vast dat “zitten het nieuwe roken is” dan heb je al een idee?! Voor nu: geniet van weekend .. enne, niet (te) lang op je telefoon of tablet 🙂 Ik ga in ieder geval zo even dansen !

Wil je mijn blog´s blijven volgen?  Meld je dan aan bij de gezondheidstips die vanzelf voorbij komen of geef een like op mijn facebook pagina: www.facebook.com/shiatsupraktijkjanvanrossum